lauantai 25. elokuuta 2007

LIAS 11, kurssitehtävä

1. teema MINÄ JA MARKKINOINTI

Kohtaan markkinointia päivittäin lehtien ja kotiin jaettavien mainosten sivuilla. Katselen näitä mainoksia yleensä vain pikaisesti. Teen tuotteiden tai palveluiden välillä hinta- ja laatuvertailuja mainosten perusteella silloin, kun olen ostoaikeissa. Käytän myös internetiä vertailuja tehdessäni.

Törmään markkinointiin myös ulkona ja kaupoissa liikkuessani. Voin sortua heräteostokseen, jos tuote, jota kuvittelen tarvitsevani, on edullinen ja yrityksen asiakaspalvelu on kohdallaan.

Television mainoksista jää joskus jokin tuote mieleen, mutta eipä television mainonta juuri vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Saman tuotteen lähes perättäinen mainonta joskus ärsyttää.

Radiota en juurikaan kuuntele, joten sen mainoksilla ei ole välitöntä vaikutusta arkipäivääni.

Puhelinmarkkinointi, jonka avulla kaupataan lähinnä lehtiä, suututtaa, jos en aiokaan tilata mitään ja soittaja ei anna suunvuoroa sanoa tätä heti puhelun aluksi.

Markkinointiin liittyen kerron vielä, millaisena ostajana ja uutuuksien omaksujana pidän itseäni.

Ostajatyypeistä oppikirjan luettelemat taloudellinen ostaja, shoppailijaostaja, arvojen perusteella ostava ja innoton ostaja tuntuvat tutuilta tuotteista ja tilanteista riippuen. Yksilöllinen ja sosiaalinen ostaja ovat kauimpana minusta.

Oppikirjan luettelemista uutuuksien omaksujatyypeistä tunnistan itsessäni edelläkävijän, enemmistön ja mattimyöhäisen piirteitä. Mielipidejohtajantyyppi tuntuu kaikkein vieraimmalta.

Ei kommentteja: